publicatie

Spanning juni 2012 :: En nu doorpakken

Spanning, augustus 2012

Nu SP

Doe mee met de grootste SP campagne ooit

Tekst: Tiny Kox Foto: Sander van Oorspronk

Alle seinen staan op winst – maar pas op 12 september wordt de eindbalans opgemaakt. Precies daarom is het zaak dat de hele SP deze weken overal vol gas geeft en de schouders zet onder de meest omvangrijke verkiezingscampagne uit onze geschiedenis. Er is van alles te doen – en het mooiste is om op alle fronten de slag aan te gaan. NU SP!

FOLDEREN: 3 MILJOEN HUISHOUDENS LANGS

Op grote schaal mensen informeren over de komende verkiezingen en de positie van de SP. Flyeren, heet het tegenwoordig ook wel. Hoe dan ook, het gaat om grote getallen. Bijna 3,3 miljoen verkiezingsfolders zijn besteld door de SP-afdelingen. Dat is een record. In totaal telt Nederland ruim 7 miljoen huishoudens. Bijna de helft krijgt als het goed is de verkiezingsfolder thuis bezorgd. Dat wordt door heel veel kiezers erg gewaardeerd. De wetenschap dat de SP niet alleen een buitengewone voorman in Emile Roemer heeft, maar ook in het hele land vrijwillige activisten, die het verhaal van Roemer en de SP uitdragen, is volgens velen een extra plus voor onze partij.

BUURTEN: HOE MEER, HOE BETER

Folders in de brievenbus doen is heel nuttig. Folders persoonlijk afgeven is nog eindeloos veel beter. Alle afdelingen is aangeraden om zo te plannen dat er naast het grootschalig folderen ook heel veel mensen persoonlijk benaderd kunnen worden.politiek in huis krijgen, is leuk. Met iemand van de politiek even kunnen buurten, is natuurlijk nog veel leuker. Tweerichtingsverkeer, iets wat door heel veel kiezers enorm op prijs wordt gesteld. En voor onszelf is het een uitermate goede barometer om voortdurend de politieke stemming te peilen. Gaan veel mensen stemmen, of blijven er nogal wat thuis? Wat zijn de belangrijkste onderwerpen voor de kiezers, welke vragen worden ons het meest gesteld? En soms is het hét moment voor mensen om te besluiten nu toch maar eens lid van de SP te worden. Dat is natuurlijk helemaal mooi. Dus als je gaat buurten in een buurt, heb dan altijd ook ledenfoldertjes bij de hand!

BIJ DE BEDRIJFSPOORT: ALTIJD DICHT BIJ DE WERKENDE KLASSE

Speciale aandacht geeft de SP altijd aan werkende mensen. Het is breed bekend: als er in alle vroegte mensen aan de bedrijfspoort of bij de bouwput staan, zullen dat wel SP’ers zijn. We hebben ook een bijzondere band met de werkende mensen in dit land. En we zijn trots dat opinieonderzoek laat zien dat het omgekeerde ook steeds meer het geval wordt. Werknemers met een modaal salaris of minder noemen de SP het meest als de partij die hen vertrouwen inboezemt. Afgezet tegen de genoten opleiding, scoort de SP momenteel onder lager opgeleiden 25 procent tegen de VVD 15 procent. Logisch dat er dus ook een aparte Solidair-Krant komt voor aan de bedrijfspoort en bij de bouwput.

NOOIT TE OUD OM SP TE STEMMEN

In het verleden viel het niet mee om ouderen SP te laten stemmen. Begrijpelijk: veel ouderen maken een ‘vaste keuze’. Maar ook daar zit beweging in. Toen in recent onderzoek onder ouderen gevraagd werd welke partij standpunten heeft die het meest overeenkomen met de opvattingen in de doelgroep, scoorde de SP voor het eerst het hoogst, met 15 procent. De VVD haalde in hetzelfde onderzoek niet meer dan 5 procent. Natuurlijk laten ouderen hun stemkeuze doorgaans niet alleen afhangen van wat een partij voor oudere mensen in petto heeft. Daarom scoort de SP uiteindelijk veel hoger onder ouderen dan bijvoorbeeld de specifiek op ouderen gerichte partij 50Plus. Het ligt voor de hand dat we adviseren om ook stevig werk te maken van het aanspreken van oudere burgers. In seniorenwoningen, in complexen waar gemiddeld meer oudere huurders wonen, maar ook in verzorgingshuizen. Naast de gewone verkiezingsfolder hebben we ook de speciale krant Ouderen Nu, met specifieke info over de situatie van oudere mensen.

THUISBLIJVEN HELPT NIET

Nederland kent een bijzonder fenomeen: sociaaleconomische opkomstverschillen. Gemiddeld stemmen mensen met lagere inkomens en lagere opleidingen beduidend minder dan mensen met hogere inkomens en opleidingen. En dat terwijl de politiek vooral ingrijpende beslissingen neemt over mensen die het minder getroffen hebben. Alle reden om extra aandacht te geven aan wijken waar de opkomst onder het gemiddelde ligt. Dat leidt niet meteen tot hogere scores voor de SP, maar het doet veel mensen goed dat wij deze wijken niet afschrijven maar juist meer aandacht schenken. Ook een heel bijzondere kans om te peilen wat hen weghoudt bij de stembus – en hoe we daar iets aan kunnen doen. In veel afdelingen trekken we deze wijken in onder het motto ‘thuisblijven helpt niet, SP stemmen wel!’

TOT DE LAATSTE DAG

Actieve SP’ers zijn nu al volop bezig met de komende verkiezingen. Veel kiezers gaan zich pas de laatste dagen meer dan normaal verdiepen in wat er politiek te koop is. Het is zaak om dan ook overal in beeld te zijn. Bijvoorbeeld met een speciale folder voor de laatste dagen, met heldere informatie wat de plannen van de SP zijn, wat ze kosten en hoe we ze betalen – en waar andere partijen hun geld halen en uitgeven. Zeker in de laatste week is het bovengemiddeld effectief om deze foldertjes persoonlijk af te geven. Ook een mooie kans om laatste twijfels weg te halen en laatste zetjes in de goede richting te geven.

SUPERACTIEVE STANDS

Stands in het stadscentrum – het is een bekend beeld. Maar ook daar vallen de SP-stands op. Onze mensen staan niet achter hun kraam te wachten maar gaan naar passanten toe. Dat zorgt voor veel meer dynamiek. En we zorgen dat onze vrijwilligers extra spulletjes bij de hand hebben om de aandacht te trekken. Van leuke ballons tot stickers en posters. En we hebben tegenwoordig prachtige stands. Tip: ruim na afloop folders op die op de grond terecht zijn gekomen. Staat wel zo netjes en het maakt een prima indruk!

RAAMPOSTERS, DE MOOISTE SP-ADVERTENTIE

Partij kiezen is niet eenvoudig – duidelijk laten zien welke partij de jouwe is vergt nog wat meer moed. Daarom scheelt het als we een handje helpen. Door om te beginnen alle SP-leden aan te moedigen om een mooie raamposter voor het raam te hangen. Tip: laat de vrijwilligers die de Tribune verspreiden, onze ledenkrant, in augustus een rolletje plakband meenemen. De Tribune bevat voor ieder lid een poster. Even een handje helpen, en we hebben de SP prachtig in het straatbeeld hangen. Zeker als je de raamposters optelt bij alle billboards die op bushokjes en trein- stations gaan verschijnen in de laatste dagen van de campagne. Niemand zal ons dan over het hoofd kunnen zien.

PLAKKEN: DE EERSTE EN DE LAATSTE ZIJN

Altijd een bijzondere klus: posters plakken. We hebben ze in alle maten en soorten. Ze passen natuurlijk prima op de speciale verkiezingsborden die elke gemeente hoort te plaatsen. Maar er zijn in elke gemeente ook nog andere plekken waar posters prima passen en niemand in de weg hangen. Twee tips: gebruik goede lijm, het Nederlandse weer doet vaak een aanslag op een geplakte poster. En laat de plakkers hun route regelmatig nalopen om alles weer op orde te brengen. Ook zo kunnen we opvallen. En natuurlijk zijn er, meteen nadat de stembussen sluiten, voor alle afdelingen onze ‘SP stemmers bedankt’-posters. Als finishing touch.

OOK CYBERSPACE IS VAN ONS

‘De straat is van ons’ is een slogan die veel partijafdelingen met trots uitspreken. En dat moet ook zeker zo blijven. Maar behalve in de gewone wereld is er tegenwoordig ook veel te doen in cyberspace. Ook daar kunnen onze vrijwilligers aan de slag. Door te reageren op internetstellingen, cyberspace-debatten, online krantenartikelen en noem maar op. We brengen deze maand ook een spectaculair e-magazine uit, met allerlei bijzondere info over de mensen en de plannen van de SP onze achterban vervolgens zorgt dat al hun cyberspace-contacten een link naar het e-magazine krijgen toegestuurd, dan worden we ook kampioen in internetfolderen!

ROOD ON THE ROAD&hellip MET DE IJS-EXPRESS

ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, zal overal in het land opduiken om met name jonge mensen aan te spreken over de komende verkiezingen. De ROOD-jongeren bieden hulp aan partijafdelingen die ook iets meer met jongeren willen. En ze trekken er zelf op uit met een spectaculaire aandachttrekker: het gloednieuwe kunstproject van 2012 Architecten ‘De IJs-Express’, natuurlijk met speciaal tomaatijs, bereid naar een uniek recept van culinair specialist Johannes van Dam. De IJs-Express is kunstzinnig en spectaculair – maar vooral ook een voorbeeld van ‘superuse’: alles wat wordt gebruikt is gered van een gang naar de stortplaats en doet weer prima dienst in een totaal andere functie. Komt dat zien, boekingen via Lieke Smits, voorzitter van Rood!

SOEP EXPRESS, VOEDZAME KUNST OP WIELEN

Zomers zijn warm – maar niet altijd in Nederland. Dus trekt ook de SoeP-Express het land door. De opzienbarende creatie van beeldend kunstenaar Joep van Lieshout is tot in het verre buitenland bekend geworden. Door zijn vorm, zijn uitstraling – maar ook door de heerlijke tomatensoep die hij herbergt. Ook de soep is naar een recept van Johannes van Dam en wordt gemaakt door De Kleinste Soepfabriek. Wegkapitein Henk van de Wal komt op verzoek langs met de SoeP-Express – maar wie het eerst komt, die het eerst maalt!

ERVARINGEN DELEN

Campagne voeren is leuk, samen campagne voeren nog veel leuker. En daarom willen we graag zoveel mogelijk interessante ervaringen verzamelen. Stuur ze naar ons op net als de leukste capamgnefoto’s (campagnefotos@sp.nl). En zijn er vragen? Laat horen – dan zoeken we samen naar de beste antwoorden. Veel succes, op naar een geweldige uitslag op 12 september!