nieuws

Nieuw: SP.nl

Ontwikelaars van de website - Hoppinger (foto: John de Pater)

Hierboven: Het team van Hoppinger en de SP dat de nieuwe website ontwikkelde: v.l.n.r. Maarten Hijink (SP), Linda Steenis,  Wouter Ramaker, Richard Bakker, Rob ten Kulve, Rutger van Dillen, Stijn Dekker (SP), Remco Oude Alink (Thonik), Marijn Bom, Jan Marijnissen (SP), Rolf van de Krol, Harold de Smet. (foto: John de Pater)

De website www.sp.nl wordt vernieuwd. De aloude website die ooit prijzen won, maar langzaamaan was verouderd, gaat verdwijnen. Een echt nieuwe website komt ervoor in de plaats. Met andere uitgangspunten.

Tekst: Diederik Olders

Stijn Dekker is coördinator webteam en ict bij de SP. Zeg maar webmaster, al houdt hij zelf helemaal niet van die term: ‘Coördinator is veel beter. Webmaster is zo van bovenaf de baas spelen. We werken met een heel team. En het is veel meer dan alleen de website.’ Hij is sinds oktober 2012 coördinator van een website waarvan veel mensen al lang vinden dat die weleens vernieuwd moest worden. ‘Toen ik hier kwam werken in 2010, dacht ik al: oh, dan zullen we wel snel die website gaan vernieuwen. Maar dat moet je in stappen doen. Eerst is de achterliggende techniek voor de afdelingen gedaan. Dat hebben afdelingswebmasters gemerkt toen ze vorig jaar een cursus kregen in de nieuwe manier van stukjes, foto’s en informatie op hun lokale website zetten.’ Met extern adviseur Rob ten Kulve, die veel ervaring heeft met aanbesteding van grote ict-projecten, werd een bureau gezocht dat deze belangrijke taak kon volbrengen. Dekker: ‘Met Robs hulp kozen we voor Hoppinger, uit Rotterdam. De belangrijkste redenen waren dat zij alles in huis hebben en dat zij met open-sourceprogramma’s werken. We willen open source omdat we als partij niet afhankelijk willen zijn van grote bedrijven voor het runnen van onze website. En je kunt het allemaal gewoon aanpassen zoals je het hebben wilt.’ Met SP-voorzitter Jan Marijnissen en Maarten Hijink, van de afdeling communicatie van de landelijke SP-fractie, vormde Dekker de stuurgroep; aangevuld met Remco Oude Alink van ontwerpbureau Thonik om de huisstijl in de gaten te houden.

‘Doe nu mee’

Matthijs Stam, van Hoppinger, is verantwoordelijk voor het ‘concept’. Dat betekent dat hij verantwoordelijk was voor de grote, overkoepelende keuzes. Hij denkt na over hoe de gebruikers zich op je website gedragen. Stam: ‘Dat kun je alleen doen als de opdrachtgever, de SP dus, heel nauw betrokken is. Ik ben geen SP-stemmer, maar het was waanzinnig gaaf om met Jan Marijnissen te werken. De website komt in een traditie van SP-communicatie te staan; we hingen aan zijn lippen toen Jan de geschiedenis van de partij vertelde.’ De nieuwe website mag dan in een traditie staan, dat betekent niet dat hij erg veel op de vorige website lijkt. Stam: ‘We begonnen helemaal aan het begin: wat zijn de kernwaarden? Het was een verademing om op dit punt met de SP te werken; de meeste opdrachtgevers kunnen maar moeilijk aangeven waarom ze het allemaal doen. De SP’ers hadden hier geen probleem mee. In overleg hebben we de kernwaarden teruggebracht tot iets waar de ontwerpers iets mee konden. Dat werd ‘100 procent sociaal, doe nu mee’. De website moest zo gemaakt worden dat je wordt gemotiveerd mee te doen met de idealen van de SP. Dat zit overal in: in de structuur, de vormgeving en het soort informatie dat je vindt.’

Geavanceerde zoekmachine

De volgende stap was bedenken voor wie de site eigenlijk is: ‘De oude site was eigenlijk een digitale krant voor mensen die al heel erg betrokken zijn bij de partij. De nieuwe website is er meer voor de mensen die nog betrokken kunnen worden, of méér betrokken kunnen worden. Dat betekent wel dat de intensieve gebruikers van de website de meeste moeite zullen hebben met aanpassen. Het is niet meer de enorme verzameling informatie direct op de voorpagina. Dus sommige dingen zullen niet verdwijnen, maar wel meer naar de achtergrond gaan, misschien zelfs naar SPnet, de site voor actieve leden. We hebben een geavanceerde zoekmachine voor de website gemaakt. Dat is sowieso een goed idee, maar voor de verstokte gebruiker extra belangrijk.’

Bram, Emma en Peter

Stam legt uit dat de website is gebaseerd op specifieke doelgroepen: ‘Om een idee te krijgen van hoe de doelgroepen naar de SP-website komen, en wat ze dan willen, zijn er drie types bedacht. Bram is de betrokken idealist, actief in de buurt, je buurman die uitlegt waar de SP voor staat. Emma is de startende stemmer die het politieke landschap nog niet goed kent. Het derde type is Peter, de ervaren stemmer die al een blauwtje heeft gelopen bij de partij waar hij eerst op stemde. De zwevende kiezer. Door hun ogen – echt letterlijk aan de hand van verhaaltjes die we over hen schreven – liepen we door concepten van de website heen.’

Over flexibel gesproken

Dekker erkent het belang van die aanpak: ‘Het geeft heel veel houvast. Want er zijn zoveel keuzes die gemaakt moeten worden.’ Begin augustus gaat de website live. Dekker: ‘Voor die datum zijn er nog allemaal losse eindjes die eerst goed moeten zijn.’ Over de technische en privacy-aspecten van de website is Dekker erg te spreken: ‘Alles is https, dat betekent dat alle informatie versleuteld wordt uitgewisseld. We vragen soms aan mensen om persoonlijke informatie, en dan is het veiliger om dat zo te doen. Gewoon de hele website https dus. En als je geen cookies wilt, krijg je die ook niet. De website werkt dan net zo goed. Ik hoop dat niet iedereen ze uitzet, want cookies helpen ons juist weer om erachter te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Dus aan de hand daarvan kunnen we de site weer verbeteren. En dat kan ook, want de achterliggende techniek maakt dat we alles in de hand hebben. Het is allemaal veel flexibeler. Over flexibiliteit gesproken: het is zo gemaakt dat het er goed uitziet op alle schermen, van kleine telefoonschermpjes tot de enorme hd-schermen die sommige mensen bij hun pc hebben. Dus geen aparte mobiele website meer, en geen enorme witranden aan de rechterkant als je een groot scherm hebt.’

Lokale websites pas later

Op de vraag of de lokale afdelingssites ook meteen overgaan, is Dekker duidelijk: ‘Nee, voorlopig nog niet. We gaan eerst zelf wennen aan de nieuwe site en alles wat er bij komt kijken voor ons. We gaan de site nog verbeteren aan de hand van wat we horen van gebruikers van de site. Pas daarna gaan we nadenken hoe we dat kunnen vertalen naar lokale sites.’


Dit artikel verscheen ook in de Tribune van juli / augustus 2014