Opheldering nodig over veiligheidssysteem spoor
SP-Kamerlid Farshad Bashir wil opheldering van staatssecretaris Mansveld over het veiligheidssysteem op het spoor. Volgens Bashir blijkt dat tot op heden ProRail niet in de gaten kon houden of het zogenaamde ATB-vv veiligheidssysteem wel goed functioneerde en aan stond. Bashir: 'Pas onlangs kwamen we erachter dat ProRail een systeem heeft aangeschaft zodat ze het functioneren van het ATB-vv systeem kunnen controleren. Het is ronduit schokkend dat de Tweede Kamer nooit is geïnformeerd over dit manco in de treinbeveiliging. Ik verwacht snel duidelijkheid.'
Het ATB-vv beveiliging-systeem zet de trein automatisch stil wanneer deze een rood sein passeert. Ook wanneer de trein langzamer dan 40 kilometer per uur rijdt. Het oudere ATB systeem doet dat niet. 'Met de installatie van ATB-vv denk je dat de situatie veiliger wordt, maar dan moet het systeem natuurlijk wel functioneren. Daarom moet dit gemonitord worden met een monitoringsysteem. Dit jaar nog greep ATB-vv bijvoorbeeld niet in toen een sprinter bij Zwolle een sein met ATB-vv passeerde. Gelukkig greep toen de machinist zelf tijdig in.'
De SP wil dat het nieuwe Europese treinmanagementsysteem ERTMS sneller wordt ingezet. Bashir: 'Het is van belang dat op korte termijn de problemen met ATB en ATB-vv worden opgelost, maar wij willen dat de staatssecretaris versneld aan de slag gaat met de uitrol van een moderner systeem, namelijk ERTMS. Dit systeem wordt straks in heel Europa de standaard, het systeem maakt het spoor niet alleen veiliger maar het spoor kan hiermee ook veel beter benut worden.'