Bashir wil opheldering over druk op KLM-gezagvoerder
SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoek doet een naar KLM-vlucht van 11 december 2009 met de bestemming Los Angeles. KLM voerde tijdens de vlucht druk uit op de gezagvoerder om de voorschriften te negeren.
Bashir: 'In een recent rapport van veiligheidsexperts DEGAS, dat in opdracht van het kabinet is gemaakt, wordt een vliegtuig beschreven dat tijdens de vlucht met veel sterker tegenwind te maken krijgt dan voorspeld. Daardoor werd meer brandstof verbruikt dan gepland. Het vliegtuig raakte in de fase waarin het operationele handboek aanraadt om een ongeplande tussenlanding te maken en bij te tanken. KLM oefende echter druk uit op de gezagvoerder om door te vliegen, met alle risico's van dien. Gelukkig trok de gezagvoerder zich niets aan van de druk en besloot om toch een ongeplande tussenlanding te maken in Las Vegas.'
De SP-er wijst erop dat als het vliegtuig voldoende brandstof had meegenomen, een tussenlanding niet nodig was. 'Ik denk dat iedereen liever een ongeplande tussenlanding heeft dan een lege tank. Ik vind het dan ook vooral schokkend dat er op de gezagvoerder druk is uitgeoefend. De piloten gaan over de veiligheid en als zij het verstandiger vinden om te landen mag er nooit druk worden uitgeoefend om door te vliegen, vooral niet om financiƫle redenen.' Naast het onderzoek van de inspectie wil Bashir dat ook het Openbaar Ministerie kijkt of er niets strafbaars is gebeurd.
Bashir wijst ook op de ophef rondom de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair die piloten zou dwingen om met minder brandstof te vliegen om zodoende geld te besparen. 'De concurrentie in de luchtvaart is hard, maar er mag nooit bezuinigd worden op de veiligheid. Niet alleen de autoriteiten in Ierland moeten onderzoek doen naar deze praktijken, maar ook de autoriteiten in Nederland.'