Bashir wil aanleg Oranjetunnel en A54
Minister Schultz moet voor de Nieuwe Westelijke Oeverbinding serieus de combinatie Oranjetunnel en de A54 (de veilingroute) onderzoeken. Deze oproep doet SP-Kamerlid Farshad Bashir vanmiddag in een debat in de Tweede Kamer. ‘Tot nu toe heeft de minister erg veel last van een tunnelvisie. Ze heeft bij dit miljardenproject gekozen voor de Blankenburgtunnel, maar heeft nooit de Oranjetunnel met de A54 een eerlijke kans gegund terwijl we met deze tunnel op termijn veel kosten kunnen besparen.’
Bashir wijst erop dat nooit een integrale studie is uitgevoerd naar het effect van de aanleg van de combinatie Oranjetunnel en de A54 op het gehele wegennet in de regio Rotterdam en Den Haag. Bashir: ‘We weten zeker dat de Blankenburgtunnel een filetunnel gaat worden. Het verkeer zal helemaal vastlopen bij het Prins Clausplein en knooppunt Ypenburg. Daarom wil ik alsnog een volledige studie naar de Oranjetunnel en de A54 voordat er gekozen wordt voor een tunnel die enkel files gaat veroorzaken.’
De SP is een grote voorstander van de Oranjetunnel. Deze kent volgens Bashir veel voordelen. ‘De Oranjetunnel zorgt voor een robuust wegennet omdat er een extra ontsluiting ontstaat en niet een doodlopende weg aangelegd wordt. Ook is deze variant veel veiliger. Bij calamiteiten kan de Oranjetunnel beter benut worden. De Oranjetunnel vernietigt bovendien de mooie natuur en de omgeving niet.’
Volgens het ministerie is de Oranjetunnel duurder dan de Blankenburgtunnel. Bashir betwist dit. ‘De Blankenburgtunnel zal in de toekomst uiteindelijk meer geld kosten omdat er allerlei maatregelen genomen moeten worden om de doorstroming en de leefbaarheid te verbeteren.’