Schultz moet eindelijk werk maken van spoorveiligheid
De SP vindt dat minister Schultz van verkeer nu eindelijk serieus aan de slag moet met de veiligheid op het spoor. 'Dat kan ze om te beginnen doen met de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid eindelijk uit te gaan voeren. Door de adviezen niet op te volgen stelt de minister de treinreizigers bloot aan onnodige risico’s', aldus SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir.
Uit een rondgang van de Volkskrant langs de minister, de NS en ProRail blijkt dat de recente aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om de spoorveiligheid te verbeteren genegeerd worden. De Onderzoeksraad geeft aan dat het risico dat een trein door rood rijdt groter is dan nodig.
Het passeren van een rood sein is al vele jaren een groot probleem. In 2009 en in 2010 werd 386 keer door rood gereden. Dit leidde gelukkig niet tot rampen zoals in Harmelen in 1962, waarbij 93 doden vielen: 'Dat willen we nooit meer. Daarom zijn de adviezen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid wat mij betreft heilig. Ik wil dat de minister de spoorveiligheid uitermate serieus neemt. Een nieuw spoorbeveiligingssysteem (ERTMS) kan ervoor zorgen dat er veel meer treinen op het spoor kunnen rijden en dat dit ook nog veiliger kan. De minister heeft aangegeven dit systeem gekozen te hebben, maar tot nu toe doet zij weinig om het systeem in te voeren. De minister moet nu gewoon aan het werk.' Al eerder concludeerde de SP dat er onvoldoende gebeurt met de adviezen van de Onderzoeksraad waarop de minister beterschap beloofde. Volgens Bashir moet het nu maar eens afgelopen zijn met de lakse en afwachtende houding van de minister. 'Ik verwacht dat de minister nu echt werk gaat maken van het verbeteren van de spoorveiligheid. Uitvoeren die adviezen, dus!'