Maak HSL-traject eindelijk toegankelijk voor alle reizigers
SP-Kamerlid Farshad Bashir heeft vandaag tijdens een debat over het debacle rond de Hogesnelheidslijn voorgesteld dit spoor aan het reguliere spoornet toe te voegen. Zo zou iedereen kunnen profiteren van deze miljarden kostende spoorlijn. Aanleiding hiervoor zijn de nieuwe financiële problemen waar exploitant High Speed Alliance zich in bevindt. Bashir: 'Al drie keer stond HSA op het randje. Nu is het toch echt failliet wat de SP betreft. We kunnen niet eindeloos belastinggeld in die bodemloze put blijven gooien. Het wordt nu tijd dat iedereen gebruik kan maken van dit stuk spoor.’
Bashir is verbijsterd over hoe primitief de exploitatie van de HSL is aanbesteed. In 2001 had toenmalig minister Netelenbos (PvdA) geen enkele inzage in het businessplan van HSA. Toch verleende de minister de concessie. Daaarmee nam Netelenbos totaal onverantwoorde risico’s met 2,4 miljard belastinggeld. 'Dat moest wel misgaan, dat voorzag de SP toen al', zegt Bashir. ‘Daarom is het nu gedaan met de hand boven het hoofd van de HSA. We kunnen een snelle verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam goed gebruiken, maar dan wel gewoon als onderdeel van de normale dienstregeling, niet tegen een hoger tarief. Deze lijn is met geld van iedereen aangelegd, nu moet ook iedereen ervan kunnen profiteren.’
HSA is sinds 2001 niet in staat gebleken een goede treindienst op het HSL-traject aan te bieden. Drie keer moest de overheid afzien van de concessieafdracht, die HSA als tegenprestatie voor het gebruik van het spoor aan de staat zou afdragen. Dat heeft honderden miljoenen aan inkomsten gekost. Bashir: ‘We kunnen dat spoor nu beter gewoon toevoegen aan ons spoornet en gebruiken voor normale treindiensten tussen Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Breda. Met treinen die voor het normale tarief rijden en dus betaalbaar zijn. Dan levert die dure spoorlijn tenminste nog iets op.’