Bashir: 'Marktwerking busvervoer failliet'
'De marktwerking in het busvervoer is failliet,' concludeert SP-Kamerlid Farshad Bashir nu de NMa een fusie tussen twee van de drie grootste busbedrijven heeft goedgekeurd. Bashir: 'Er komt nu één groot vervoerbedrijf dat met gemak alle kleintjes uit de markt kan concurreren, inclusief de stedelijke vervoerbedrijven. Zo wordt het falen van de markt wel erg duidelijk. Er is dan maar één conclusie te trekken: openbaar vervoer is geen markt.'
Sinds 2001 moeten busbedrijven met elkaar concurreren om het busvervoer in een bepaalde regio te mogen verzorgen. Bij de evaluatie van deze concurrentiewet werd al geconcludeerd dat er te weinig busvervoerders zijn om van goede marktwerking te spreken. Sindsdien is er één nieuw busbedrijf bijgekomen (Qbuzz), terwijl nu twee groten samen gaan (Veolia en Connexxion) en de toekomst van Syntus, GVB, RET, HTM aan een zijden draadje hangt. Het busvervoer is duidelijk geen markt die goed kan werken.
Volgens Bashir blijven er wellicht slechts twee of drie bedrijven over nadat het openbaar vervoer in de grote steden ook wordt overgeleverd aan de markt. Bashir: 'En concurrentie tussen deze overgebleven bedrijven is er duidelijk niet. Nu maken de grootste bedrijven al onderling prijsafspraken. De regering moet snel ingrijpen en de vermarkting van het openbaar vervoer stoppen.'