Bashir presenteert ‘Veiligheidsplan spoorvervoer’
SP-Kamerlid Farshad Bashir presenteert deze week een veiligheidsplan voor het spoorvervoer. Tien voorstellen waarmee de veiligheid in het openbaar vervoer verbeterd wordt. In het plan staan onder meer de voorstellen voor één conducteur in ieder treinstel, een alarmknop in coupes en extra spoorwegpolitie op de stations.
Bashir: ‘Het gaat niet goed met de veiligheid in treinen. Steeds meer conducteurs roepen hulp in om problemen in de trein te voorkomen. Maandelijks worden conducteurs tientallen keren lichamelijk bedreigd en honderden keren verbaal geïntimideerd.’
Naar verwachting zijn dit jaar zo’n 50 procent meer meldingen van veiligheidsincidenten op en om het spoor dan in 2008.
Bashir: ‘Op het spoor gaan dienstverlening en veiligheid hand in hand. De conducteurs moeten geen knokploegen gaan vormen, maar dienen goede ondersteuning te krijgen van de spoorwegpolitie.’
De 10 punten uit het Veiligheidsplan:
Meer spoorwegpolitie In 2002 zegde het toenmalige kabinet 200 man extra spoorwegpolitie toe. Die zijn er nooit gekomen. De belofte van destijds moet alsnog worden ingelost.
Politieposten op grote station Op of vlak naast alle grote stations moet een politiepost komen. Conducteurs kunnen sneller rekenen op bijstand van de politie. Het maakt de stations veiliger.
Bemensen van kleinere stations Op kleine stations ontbreekt het aan sociale controle. Als een loket geen optie is, moet gekeken worden of een winkeltje, fietsenmaker of kantoor kan zorgen voor bemensing op kleine stations.
Conducteur in elk treinstel Niet elk treinstel heeft een conducteur. Op sommige lijnen rijden zelfs helemaal geen conducteurs meer mee. Zonder een conducteur in een treinstel is er ook niemand met autoriteit die kan optreden als een situatie in de trein uit de hand dreigt te lopen.
Alarmknop in coupes Om een conducteur de mogelijkheid te geven sneller op te treden, zou het goed zijn als reizigers hem/haar kunnen waarschuwen. Een alarmknop in iedere coupe kan is een aantrekkelijk middel om conducteurs te waarschuwen bij problemen.
Verplicht vervoerders te investeren in veiligheid Sinds 2007 hoeft het geld dat vervoerders krijgen om de sociale veiligheid te verbeteren niet verplicht besteed te worden aan het verbeteren van de veiligheid. Die koppeling moet in ere hersteld worden.
Verscherp veiligheidseisen ook tijdens looptijd concessie Treinconcessies worden voor perioden van acht jaar verleend. De overheid moet met de aanbesteding ook de eisen voor acht jaar vastleggen. Op het gebied van veiligheid kan echter gedurende deze acht jaar veel veranderen. Binnen concessies zou dan ook moeten gelden dat nieuwe veiligheidseisen dwingend opgelegd kunnen worden, waarbij de reële kosten natuurlijk komen voor rekening van de overheid.
Instemmingsrecht van personeel op de dienstregeling Te strakke dienstroosters leiden tot gejaagd personeel en slechte dienstverlening. Om te zorgen dat conducteurs de nodige kwaliteit van dienstverlening en veiligheid kunnen verlenen zou het goed zijn als een dienstregeling pas ingaat als het treinpersoneel hiermee akkoord is en dit haalbaar acht.
Treinverboden uitbreiden en hogere straffen Veiligheidsincidenten in het openbaar vervoer hebben een groot effect op de samenleving. Bovenop de ‘gewone’ straf moet een rechtbank een tijdelijk treinverbod kunnen opleggen, met een hoge straf voor het overtreden van dit treinverbod.
Betere bescherming geweldsslachtoffers Slachtoffers van geweld in het openbaar vervoer worden in de nasleep vaak nogmaals het slachtoffer. De werkgever zou een aangifte van een conducteur moeten kunnen overnemen. Ook de te verhalen schade kan overgenomen worden door de werkgever, zodat een slachtoffer niet telkens opnieuw geconfronteerd wordt met een incident.