Bashir wil verbeteringen OV-Chipkaart
SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat de OV-Chipkaart eindelijk voordeliger wordt. Met een aantal simpele maatregelen kunnen de nadelen worden weggenomen waar veel reizigers met de OV-Chipkaart nu nog tegenaan lopen. Zo wil Bashir onder meer het reizen met korting in de trein efficiënter en voordeliger maken, een tarief invoeren gebaseerd op hemelsbrede afstanden en de reizigersinformatie op de site van de OV-Chipkaart verbeteren. Bashir: "De OV-Chipkaart is nu voor veel mensen een verslechtering ten opzichte van het papieren kaartje. Met simpele oplossingen kunnen we ook de voordelen van de Chipkaart gaan benutten."
Het reizen met een kortingskaart die buiten de spitsuren het reizen goedkoper maakt is door de Chipkaart moeilijker geworden. Als een reiziger om 1 minuut voor negen incheckt, dan is de hele reis zonder korting. Volgens de SP kan dat veel beter door een gemiddelde prijs te berekenen. Als een reiziger om 10 voor negen ’s ochtends incheckt en om half 10 uitcheckt, dan is een kwart van de reis zonder korting en driekwart met korting. Een volledig geautomatiseerde systeem kan dat eenvoudig berekenen. Bashir: "Op die manier geef je mensen ook de voordelen die het systeem biedt in plaats van alleen de nadelen. Dat is eerlijk en dat zorgt ervoor dat reizigers verleid worden om de OV-Chipkaart te gebruiken."
Eén van die voordelen zou een tarief gebaseerd op hemelsbrede afstanden kunnen zijn. Nu is het zo dat reizigers meer moeten betalen als de bus een omweg neemt.
Bashir ziet graag dat de site van de OV-Chipkaart verbeterd wordt. Nu kunnen reizigers vaak pas na een week zien welke reizen ze gemaakt hebben en wat ze daarvoor betaald hebben. Het SP-Kamerlid vraagt zich af hoe het kan dat een systeem dat alles onmiddellijk digitaal registreert, zoveel vertraging heeft naar zijn klanten toe. "Door systeemfouten betalen reizigers vaak te veel. Systeemfouten bij het in- of uitchecken leiden tot hoge kosten voor reizigers. Als je snel kan controleren waar het mis is gegaan, kan je ook makkelijker je te veel betaalde geld terugvragen.
De SP ontving veel klachten over de OV-Chipkaart. Ook elders is de onvrede over de kaart steeds luider te horen. Zo heeft de belangrijkste reizigersorganisatie, ROVER, inmiddels de noodklok geluid. Volgens ROVER is de Chipkaart ‘een flop’. Bestuurders in Noord Nederland geven aan dat de OV-Chipkaart te veel nadelen biedt voor grote groepen reizigers en willen af van deze slechte OV-Chipkaart. Bashir deelt de kritiek en wil met bovenstaande voorstellen helpen de problemen op te lossen.