Gaat de NS ervoor of gaat de NS er vandoor?
Tweede-Kamerlid Remi Poppe (SP) zal dinsdag tijdens het mondeling vragenuur minister Netelenbos aan te tand voelen over het plan van de NS om alle loketten op de 239 resterende bemande stations binnen vijf jaar te vervangen door automaten. Het plan is een volgende stap in de geleidelijke afbraak van de bemande loketten, die in 1995 bij de verzelfstandiging van de NS is ingezet.
In 1995 is al grote commotie ontstaan in Zuid-Limburg toen op een groot aantal stations de loketten dicht gingen. Ze gingen toch dicht en dat heeft veel reizigers de trein uit gejaagd. In 1996 gingen nog eens op 51 stations de loketten dicht en bovendien zijn de openingstijden op veel andere stations drastisch beperkt. Zo is op het station Veenendaal Centrum -een plaats van 60.000 inwoners- het loket alleen nog maar 's ochtends geopend. Op zondag kijk je zelfs de hele dag tegen een rolluik en kaartautomaat aan.
Poppe wil de minister de volgende vragen voorleggen:
1.Deelt de minister de mening van de NS dat het sluiten van de loketten een kwaliteitsimpuls is, of deelt zij de mening dat de NS er bij de loketten niet voor gaat, maar ervan doorgaat?
2. Is de minister net als haar voorgangster nog steeds van mening dat het de NS, zij het na overleg met de consumentenorganisaties, vrij staat loketten te sluiten?
3. Wat stelt het overleg tussen NS en de Consumentenbond, ANWB en ROVER voor als de spoorwegen na beleefd de protesten aanhoord te hebben overgaan tot de orde van de dag?
4. Wordt het niet tijd voor een wettelijke garantie van een minimale kwaliteit van de dienstverlening door de spoorwegen, overigens nog steeds 100% eigendom van de Nederlandse Staat?