Lak aan docenten
In april nam de Tweede Kamer mijn motie aan om docenten instemmingsrecht te geven over de invoering van het competentiegericht onderwijs in het MBO. Deze nieuwe lesmethode leidt tot veel weerstand onder docenten en leerlingen. Door de grote nadruk op zelfstandig leren, worden leerlingen aan hun lot overgelaten. Vakkennis raakt op de achtergrond. Misschien werkt het bij kinderen uit welgestelde, hoog opgeleide gezinnen. Voor leerlingen die niet zoveel bagage van thuis meekrijgen, is het de dood in de pot.
In het verlengde daarvan: wie verzint een term als competentiegericht onderwijs? Niet iemand die zelf voor klas staat. Het onderwijs zit vol met dit soort onbegrijpelijk jargon: intrasectoraal programma, arbeidsmarkt gekwalificeerd assistent, kaderberoepsgerichte leerweg, beroepscompetentieprofielen. Als het voor Kamerleden al niet te volgen is, hoe is het dan voor leerlingen?
Terug naar het competentiegericht onderwijs. Staatssecretaris Van Bijsterveldt wil mijn motie niet uitvoeren omdat zij het competentieleren in 2010 verplicht aan alle MBO-scholen wil opleggen. Vanwege de angst dat het plan niet doorgaat, wil de staatssecretaris niet dat docenten hier een stem in hebben. Ondanks de les van de Commissie Dijsselbloem, die stelde dat grote veranderingen in het onderwijs niet meer zonder draagvlak moeten worden ingevoerd. Ondanks de les dat vakkennis niet ten koste moet gaan van modieuze onderwijsmethodes als het Nieuwe Leren.
Met haar weigering om de motie uit te voeren, neemt Van Bijsterveldt de Tweede Kamer niet serieus. En docenten al evenmin, ondanks alle protesten. Een moeder mailt haar noodkreet naar de SP. Zij heeft een dochter die de opleiding verpleging volgt: “Helaas valt door de nieuwe opzet alles in duigen. Geen fatsoenlijke lessen van leraren meer, die nu overigens alleen via e-mail te bereiken zijn. Het is nu al vijf weken geleden dat mijn dochter een les kon volgen. Een groot deel van de tijd moet doorgebracht worden in een lawaaierig studiecentrum, waar computers gebruikt worden voor de studie.”
Donderdag debatteert de Kamer met de staatssecretaris. Dan zullen we zien of Van Bijsterveldt alsnog open staat voor een democratisch besluit en voor het oordeel van docenten. Doet zij dat niet, dan heeft zij lak aan de conclusies van de Commissie Dijsselbloem. Doet zij dat wel, dan getuigt dat van het broodnodige voortschrijdend inzicht.