'Carolus gaat in de politiek'
Het goederenvervoer door Nederland - en dan specifiek door de Brabantse kernen, het wel of niet levenslang behandelen van een tbs’er en het wel of niet toetreden van Turkije tot de Europese Unie. Het kwam allemaal aan bod tijdens een debat gisteren op het Carolus Borromeus College in Helmond. Onder het kopje “Carolus gaat in de politiek” is de school een groot project gestart onder derde jaars leerlingen van het VWO, om ze te leren debatteren en kennis te laten maken met de lokale en landelijke politiek.
Eén van de activiteiten was een debat met landelijke politici. Samen met collega Renske Leijten en vier collegae van CDA, VVD en PvdA trokken we naar Helmond om in de aula te discussiëren. Nadat wij als politici eerst samen over de stellingen aan de slag gingen, kwam daarna natuurlijk het leukste, de vragen en het debat met de leerlingen in de zaal. Wat vinden zij nou belangrijk en met welke vragen komen zij op de proppen?
Vragen of het niet beter is om bij het goederenvervoer meer gebruik te maken van de vaarwegen en hoe verbeter je het vervoer van gevaarlijke stoffen waren natuurlijk vragen waar ik graag op in ging. Renske Leijten nam vragen over TBS voor haar rekening en ging vol in de aanval richting CDA en VVD over de bezuinigingen van de afgelopen jaren op het gebied van reclassering en goede (na)zorg aan gedetineerden voor ze weer terug keren in de maatschappij.
Als afsluiting kwam Turkije in beeld. Er volgde een stevige discussie met de leerlingen, vooral over de vraag of Turkije überhaupt ooit zou moeten aansluiten bij de Europese Unie. Al gauw ging de discussie ook over de Polen in Nederland, de islam, de Navo en de VN. Niet alleen in Den Haag een issue, zeker ook onder de scholieren.
Hoewel af en toe standpunten erg kort door de bocht de zaal in werden geslingerd, maakte dit debat wel duidelijk dat jongeren zeker ook met actuele problemen en discussies bezig zijn. Daarom vind ik dit een goed initiatief, juist ook in deze volgorde. De leerlingen zijn al een tijdje aan de slag om zaken goed voor te bereiden en een mening te vormen. Zo konden ze ons het vuur aan de schenen te leggen. Het is goed dat scholen leerlingen daarin begeleiden en bezig zijn met meningsvorming, geschiedenis en feitenkennis, juist buiten verkiezingstijd om. Het was een boeiende middag, met goede discussies en duidelijke standpunten.
En als het aan een groot deel van de leerlingen ligt, rijdt er binnenkort geen goederentrein met gevaarlijke stoffen meer door Helmond en kan Turkije het voorlopig wel vergeten om aansluiting te krijgen bij de Europese Unie.